
Case
Let op! Het ontbreken van een prijsafspraak kan resulteren in een prijsvermindering.
17-12-2024 - Wanneer je overeenkomsten sluit met consumenten, is het…
Case
17-12-2024 - Wanneer je overeenkomsten sluit met consumenten, is het belangrijk dat je hen vóór het sluiten van de overeenkomst goed informeert. Je hebt als bedrijf namelijk een informatieplicht. Doe je dit niet? Dan kan er een maatregel worden opgelegd. In deze zaak had een bedrijf haar klant niet goed geïnformeerd over de prijs, wat leidde tot prijsvermindering van de factuur.
In deze zaak ging het om een overeenkomst tussen een loodgieter en een opdrachtgever. De loodgieter heeft werkzaamheden verricht, hiervoor is een prijs verschuldigd. De vraag was of partijen voorafgaand aan de werkzaamheden prijsafspraken hadden gemaakt. De loodgieter geeft aan dat hij een offerte naar de klant had gestuurd en dat de klant telefonisch akkoord is gegaan. De loodgieter heeft dit akkoord per e-mail bevestigd.
De rechter oordeelt dat in deze zaak niet vastgesteld kan worden dat partijen voorafgaand een prijs hebben afgesproken. De loodgieter heeft onvoldoende bewijs geleverd dat de klant telefonisch akkoord was gegaan met de offerte. Uit de ‘opdrachtbevestiging’ blijkt geen bevestiging van de gemaakte afspraken met een prijs die daarbij hoort. In plaats daarvan betreft het meer een voorstel. Er was dus voorafgaand aan de overeenkomst geen prijs afgesproken.
Aangezien er geen prijs is afgesproken, is de klant een redelijke prijs verschuldigd voor de werkzaamheden. De rechter heeft de overeenkomst gedeeltelijk vernietigd en de betalingsverplichting werd met 25% verminderd.
Wanneer je overeenkomsten sluit is het van belang dat je de klant voorafgaand alle belangrijke informatie toestuurt. Dit kan bijvoorbeeld in een offerte of overeenkomst. Denk bij deze belangrijke informatie aan de voornaamste kenmerken van de diensten en kenmerken van de persoon waarmee je de opdracht sluit. Als je dit niet doet, kan dit consequenties hebben zoals in bovenstaande zaak.
Wil je weten of jouw contractproces op orde is? Recht Direct heeft een tool ontwikkeld waarmee je kunt controleren of je alle juiste stappen zet, van eerste klantcontact tot het versturen van de factuur.
Heb je vragen over jouw contractproces? Of heb je andere vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze juristen via juristen@rechtdirect.nl of bel 085 008 11 80.
Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.
Nieuwsbrief
Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.
Slimme tools en documenten
Persoonlijk advies
Voordelig tarief
Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser